Friday, July 19, 2013

6 Vitamin Penting untuk Ibu Hamil


Makanan & Nutrisi

Kehamilan adalah masa terpenting dimanaanda sangat menjaga kondisi janin. Gaya hidup dan pola makanan menjadi salahsatu yang dapat anda pilih sehingga memiliki manfaat untuk tubuh anda. Nutrisiyang diperlukan ibu hamil terdiri dari karbohidrat,protein, lemak, mineral, air dan vitamin. Kandungan vitamin sangat diperlukankerana tubuh tidak dapat menghasilkan vitamin. Sedangkan vitamin memilikifungsi yang besar dalam membantu anda dalam proses metabolisme. Begitu jugapada ibu hamil yang memerlukan vitamin tidak sekadar untuk metabolisme tubuhakan tetapi yang bermanfaat dalam membantu perkembangan janin. Oleh kerana ituibu hamil memerlukan jenis vitamin penting yang membantu perkembangankehamilan.
Berikut adalah 6 vitamin pentinguntuk ibu hamil :
1.  Vitamin A. Vitamin Abermanfaat untuk anda yang sedang hamil dalam trimester pertama. Hal iniberkaitan dengan daya tahan tubuh yang dapat meningkat dengan pengambilanvitamin A. Selain itu Vitamin A dapat membantu menjaga kesihatan ibu hamil.Pengambilan kandungan vitamin A yang terdapat pada sayur berwarna hijau danorange, susu, dan hati ayam.
2.  Vitamin B. Vitamin Bmemiliki beberapa jenis yang masing-masing memiliki manfaat untuk tubuhtermasuk untuk ibu hamil. Berikut jenis vitamin B dan kegunaannya bagi ibuhamil.
·        Vitamin B1.Vitamin B1 atau dikenal dengan tiamin berguna untuk meminimakan morningsickness bagi ibu hamil selain itu melancarkan pencernaan .Vitamin B1 di dapatdari hati, kacang-kacang, gandum.
·        Vitamin B2.Dikenal dengan istilah riboflavin yang berfungsi dalam perkembagan janin diminggu pertama dan membantu dalam mengurai makanan menjadi sari makanan yangdiperlukan oleh janin selama masa kandungan. Makanan yang memiliki sumbervitamin B2 adalah keju, susu, brokoli, telur dan sayuran hijau.
·        Vitamin B3.Berfungsi dalam membantu anda mengurangi mual dan muntah di kehamilan pertama danmembentuk sel otak janin. Vitamin B3 diperlukan ibu hamil sebesar 18 mg. Andadapat melengkapinya dengan pengambilan gandum, hati, sayuran hijau, kacangtanah, susu.
·        Vitamin B5.Vitamin B5 dangat berfungsi dalam memelihara sel darah merah selama kehamilan,keperluan ibu hamil sebesar 5 mg. Anda dapat meningkatkan pengambilan ayam,apricot, dan ikan sardin.
·        Vitamin B6.Dikenal dengan istilah pridoksin yang diperlukan dalam meningkatkan kekebalantubuh selama kehamilan. Makanan dengan sumber makanan vitamin B6 adalah gandum,ikan, dan susu.
·        Vitamin B12.Berfungsi selama kehamilan anda dalam membentuk sistem saraf pusat janin dansel darah merah. Makanan dengan sumber B12 terdapat pada telur, susu, rumpailaut, dan daging.

3.  Vitamin C. Vitamin C diperlukan untuk ibu hamildalam penyerapan zat besi di usus kerana terdapat ramai ibu hamil yangmengalami anemia.Pengambilan zat besi dapat dioptimumkan dengan vitamin C dari buah-buahan.
4.  Vitamin D. Vitamin Dmemiliki manfaat dalam mengurangkan risiko darah tinggi dan diabetes. Selainitu dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan menghindari kesulitanbernafas pada bayi. Bantuan sinar matahari dapat membantu dalam memberikanvitamin D pada tubuh. Vitamin D juga mengurangkan kebarangkalian bayi mengalamimasalah jaundice sewaktu lahir kelak.
5.  Vitamin E. Melindungilemak yang diperlukan janin selain itu menjaga kualiti sel kulit perut ibuakibat ‘strechmark’. Makanan dengan sumber vitamin E adalah gandum.
6.  Vitamin K. Vitamin Kmemiliki peranan yang sama dengan vitamin E melindungi lemak yang diperlukanjanin. Selain itu juga memiliki peranan membentuk darah bagi ibu hamil. Makanandengan kandungan vitamin K ialah yang berasal dari sayuran yang berdaun hijau.

Sumber: bidan.com

Namun, bakal-bakal ibu semua, sebanyak mana badan kita mampu menyerap kesemua vitamin-vitamin ini daripada makanan? 

Oleh itu, Shaklee menawarkan Set Ibu Hamil untuk trimester 1 & trimester 2 & 3:

Trimester 1:
  • Vita-LEA Iron formula (multivitamin)
  • B-complex with folic acid
  • Chewable Vita C
  • Ostematrix@Calcium
Trimester 2&3:
  • Vita-LEA Iron formula (multivitamin)
  • B-complex with folic acid
  • Chewable Vita C
  • Ostematrix@Calcium
  • Omegaguard (DHA & EPA)

     Hubungi saya untuk konsultasi percuma dan harga istimewa dan berpatutan!!!

    Call/SMS/Whatssap: 0192722926
    FB: Supplements 4 U
    Blog: www.husnakhair.blogspot.com

    Salam Sayang :)






    No comments:

    Post a Comment