Friday, April 19, 2013

Oh! Kaki bengkak?

Assalamualaikum beauties ;) 



Hari nie ade member perasan kaki saya mulai bengkak di bahagian buku lali..huhu..rasanya ini adalah perkara normal bagi wanita mengandung seawal usia kandungan mencecah 5 bulan..



Hal ini adalah disebabkan oleh badan kita yang menghasilkan 50% lebih cecair (air+darah) bagi keperluan bayi di dalam kandungan...Selain itu, cuaca panas juga mempengaruhi (dalam minggu nie mmg cuaca sgt panas dan bahang). Saya juga bekerja di pejabat dan sepanjang masa duduk menghadap komputer (kecuali lunch break la kan..hehee)...Abdomen yang semakin membesar juga memberi tekanan kepada darah untuk mengalir ke atas..



Pengambilan byk mknn masin juga akan menyebabkan bengkak kaki. Semalam saya dan family pergi mkn mlm di sebuah restoran di gate 1 Putrajaya. Restoran apa? tak perlulah saya dedahkan di sini..huhu..mknn kat situ mmg sedap2 belaka..ala2 authentic thai cuisine gitu..Tapi, bila balik rumah...tak boleh tido...hubby plak kena cirit birit :( Agaknya apa yg saya mkn semalam terlebih garamnya..almaklumlah mkn diluar...x tahu brp sukatan yang dimasak...redha je la...sbb yg berlaku adalah pilihan sendiri..hehehe...



Selain itu, pengambilan kafein juga menyumbang kepada bengkak kaki. Untuk pengetahuan semua, saya mmg peminat setia Nescafe ;) Ibarat kalau xde Nescafe mmg xbleh hidup..hahaha...Seperti yang anda sedia maklum minuman ini mmg tinggi kandungan kafeinnya. Ketika mengandung saya masih lagi consume Nescafe, tp cuba kurangkan pengambilannya..selang beberapa hari sekali...taku plak ape2 jadi kat baby...



Sekian, jumpa lg di entry seterusnya ;)



No comments:

Post a Comment